( Terjemahan dari kitab al-Suhbah wa al-Sahabah karangan Syeikh Hassan Farhan al-Malikiyy )
Muqaddimah
Perbahasan “al-Sahabah” adalah salah satu perbahasan yang amat
penting dalam penulisan silam dan pemikiran Islam dari dahulu hinggalah
sekarang . Ini kerana melalui perbahasan ini terbit perbincangan-perbingan yang
bersifat fekah , periwayatan dan juga
keimaanan. Di sudut yang lain ia berhubung kait dengan cabang-cabang fiqh ,
politik dan ekonomi dalam lapangan pemikiran Islam .Begitu juga topik- topik yang
lain yang mempunyai hubungan yang erat dengan perbahasan ini.
Bedasarkan
keperihatinan saya tentang sejarah Islam dan pengajiannya seperti hadis , fiqh
, dan aqidah… saya melihat bahawa topik ( al-suhbah wa al-sahabah ) adalah
salah satu topik yang besar pentingnya dan yang paling rumit urusannya bagi
ramai para pemikir dan ulama Islam , bahkan bagi semua pengkaji tentang Islam
dari kalangan bukan Islam.
Para
ulama silam telah mengumpul dan
menghimpunkan pelbagai sejarah sahabat dan kelebihan mereka disamping
mengkritik sebahagian dari mereka yang murtad , nifaq, zalim atau yang
melakukan mana-mana larangan syarak ( dosa-dosa besar ).
Tulisan dan karangan tentang al-Sahabah
Barangkali orang yang pertama
mengasingkan perbahasan ini dan
menjadikannya perbahasan yang khusus adalah al-Imam al-Bukhari ( 256 H ) -
penulis kitab Sahih – di dalam kitabnya “ Tarikh al-Sahabah” ( barangkali kitab
itu adalah kitab sejarah yang dicetak dengan judul “al-Tarikh al-Ausat” dan
ianya juga telah dicetak dengan judul al-Tarikh al-Saghir ) , walaupun begitu , beliau telah didahului oleh
penulis-penulis kitab lain yang mana mereka membicarakan tentang sahabat
bersama-sama tulisan-tulisan mereka tentang sejarah dan tokoh-tokoh yang lain
yang dinukilkan di dalam kitab-kitab biografi mereka seperti Ibn Sa’d ( 320 H )
dalam al-Tabaqat al-Kubra, Imam Ali bin al-Madini ( 234 H ) dalam kitabnya (
Tasmiyyah man nazala min al-Sahabah fi sa’ir al-buldan – hilang - ), Abu
Khaythimah Zuhair bin Harb ( 224 H ) dalam kitab tarikhnya ,begitu juga Khalifah bin khiyat –tok guru kepada
al-Bukhari – ( 240 H ) dalam kitabnya
yang bernama ( Tarikh Khalifah bin Khiyat ) dan ramai lagi yang memasukkan
biografi para sahabat bersama biografi
para tabi’in dan orang-orang selepas mereka, akan tetapi orang yang pertama
menulisnya secara khusus adalah al-Bukhari.
Kemudian, Sekumpulan dari para ulama hadith
telah mengikut jejak imam al-Bukhari dalam mengasingkan topik sahabah dalam satu tulisan yang khusus .
Diantara mereka adalah al-Hafiz al-Baraqiyy ( 270 H ) , kemudian al-Imam
al-Tirmiziyy ( 279 H ) telah menulis kitabnya ( Tasmiyyat ashab al-Rasul S.A.W
) ianya telah dicetak , selepas itu Abu
Bakar bin Abi Khaythimah ( 279 H ) telah menulis sebuah kitab yang bertajuk ( Tarikh al-Sahabah ) , kemudian
Abdan al-Maruuziyy ( 293 H ) telah menulis kitabnya ( Tarikh al-Sahabah ) ,
kemudian Muhammad bin Abd Allah al-Hadhramiyy yang lebih dikenali dengan
‘Mutayyan’ ( 297 H ) dalam kitabnya ( al-Sahabah ) –ianya tidak dapat
dikesan- , kemudian al-Imam Abu
Mansur al-Baarudiyy ( 310 H ) dalam kitabnya ( Tarikh al-Sahabah ), kemudian Abu
Bakar bin Abi Daud ( 316 H ) , kemudian Abdullah bin Muhammad al-Bughawiyy (
317 H ) dalam kitabnya ( Mu’jam al-Sahabah ) , kemudian al-‘Uqailiyy ( 322 H )
dalam kitabnya al-Sahabah , kemudian Ibn
Qaani’ ( 351 H ) dalam kitabnya ( Mu’jam al-Sahabah – telah dicetak - ) ,
kemudian al-Imam ibn al-Sakan ( 353 H ) dalam kitabnya ( Asma’ al-Sahabah ),
kemudian al-Imam ibn Hibban – pemilik kitab sahih- ( 343 H ) dalam kitabnya ( Asma’ al-Sahabah ) kemudian
Ibn al-Qatthan ( 360 H ) dalam kitabnya ( Asma’ al-Sahabah ) juga .
al-Tabraniyy ( 360 H ) mempunyai kitab yang bertajuk ( al-Mu’jam al-Kaber fi
Ahadith al-Sahabah – telah dicetak - ) Ibn ‘Adiyy ( 360 H ) juga mempunyai
sebuah kitab ( Asma’ al-Sahabah ) juga , kemudian Ibn Mandah ( 390 H ) dalam kitabnya ( Ma’rifat al-Sahabah ) .
Kemudian al-Isma ‘iliyy ( 396 H ) menulis sebuah kitab ( Mu’jam al-Sahabah ) .
Begitu juga Ahmad al-Himdaniyy ( 398 H ) . Kemudian Abu Nua’im al-Asbahaniyy (
430 H ) dalam kitabnya ( Makrifat al-Sahabah – telah dicetak- ) . Ibn Hazm
al-Andalusiyy ( 456 H ) mempunyai sebuah kitab ringkasan bertajuk ( Asma’
al-Sahabah ) . Kemudian datang al-Imam Ibn Abd al-Bar ( 462 H ) dengan kitabnya
( al-Isti’ab fi asma’ al-Ashab – telah dicetak lebih dari satu cetakan ).
Beliau telah menghimpunkan maklumat
–maklumat yang berserakan dari para penulis sebelumya ke dalam kitabnya, Kemudian selepas Ibn Abd
al-Bar , datang pula al-Hafiz ibn ‘Asakir ( 571 H ) lalu menulis ( Mu’jam
al-Sahabah). Kemudian datang al-Hafiz
‘iz al-Din Ibn al-Athir ( 630 H ) menulis sebuah kitab yang mengumpul semua maklumat
yang berada di kitab-kitab lain , kitab itu berjudul ( Usdu/Asadu al-Ghabat Fi
Makrifat al-Sahabah ) . Beliau telah menambah dan membetulkan beberapa biografi
yang ada pada penulis-penulis sebelumnya . Beliau juga telah memasukkan ke
dalam kitabnya pembetulan dan penambahan Ibn Fathun ( 520 H ) ke atas Ibn Abd
al-Bar , dan pembetulan Abu Musa al-Madiniyy ( 571 H ) ke atas Ibn Mandah.
Kemudian
datang al-Zahabiyy ( 748 H ) dengan kitabnya ( Tajrid asma’ al-Sahabah )
. Kemudian, di antara ulama terkemudian yang terkenal dalam lapangan biografi
al-Sahabah adalah al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalaniyy ( 752 H ) dengan kitabnya (
al-Isabah fi tamyiz al-Sahabah ) yang mana kitab ini mengumpulkan maklumat yang
tidak dikumpulkan oleh penulis lain .Ini disebabkan kelebihan beliau berpeluang
mentelaah kitab-kitab penulis sebelumnya serta mengambil faedah daripadanya.
Kitab-kitab yang telah kita sebutkan sebelum
ini adalah kitab-kitab yang terkenal yang mengkhususkan biografi para sahabat
secara umum. Oleh itu , saya tidak menyebut
kitab-kitab yang ditulis untuk biografi sahabat secara individu , tidak
juga kitab yang membicarakan tentang kelebihan al-Sahabah , tidak juga
kitab-kitab tentang biografi Khulafa’ al-Rasyidin atau biografi sepuluh sahabah yang dijanjikan
syurga atau biografi para isteri nabi S.A.W , dan tidak juga biografi para
mujtahid dan fuqaha dari kalangan sahabah dan seumpamanya yang mana bicara
tentangnya akan menyebabkan kita mengambil masa yang panjang.
bersambung..
No comments:
Post a Comment