Terjemahan dari kitab al-Suhbah wa al-Sahabah tulisan Syeikh Hassan Farhan al-Malikiyy
Kitab- kitab tentang sahabat yang
dicetak
Kitab-kitab
yang telah kita sebutkan sebelum ini belum lagi dicetak melainkan sedikit.
Barangkali kitab yang dicetak yang paling terkenal adalah al-Isti’ab oleh Ibn
Abd al-Bar , Usdu al-Ghabat oleh Ibn al-Athir dan al-Isabah oleh Ibn Hajar.
Kebanyakkan para pengkaji tentang sahabat tidak merujuk melainkan kepada
tiga-tiga kitab ini . Adakalanya sebahagian mereka hanya berpada dengan merujuk
kepada kitab al-Isabah disebabkan kitab itu telah mengumpulkan dan membetulkan
apa yang telah ditulis oleh ulama sebelumnya.
Kebelakangan ini telah dicetak
beberapa kitab seperti kitab Ibn Qaani’ dan Abu Nu’aim.
Kepentingan topik al-Sahabah
Topik
al-Sahabah –seperti yang kita sebutkan sebelum ini – adalah sebuah topik yang
amat penting bagi umat Islam dari dahulu hingga kini . Ini disebabkan wujudnya perbezaan
dikalangan orang islam dalam mendefinisikan maksud al-Sahabah , ‘Adalah’ dan kelebihan
mereka sekaligus membawa kepada mucnulnya sesuatu teori , hukum, dan
seumpamanya . Perbezaan ini memainkan peranan asas kepada munculnya pelbagai
aliran pemikiran dan kumpulan Islam terdahulu. Kemudian perbezaan ini
berterusan diantara kumpulan dan aliran tersebut sehinggalah ke hari ini.
Politik dan al-Sahabah
Politik juga memainkan peranan yang besar
dalam memperluaskan jurang diantara ulama Islam dan orang awam . Keinginan para
ahli politik kepada perpecahan umat Islam bukan hanya sekadar untuk merosakkan
hubungan sesama mereka , akan tetapi di sebalik perpecahan itu adanya pelbagai
faedah kepada mereka apabila mereka (ahli politik ) menyokong kumpulan
tertentu. Di antaranya, pemerintah boleh menampakkan dirinya bersungguh-sungguh
untuk menjaga keselamatan akidah dan memeliharanya dengan memusuhi kumpulan
kumpulan yang lain.
Oleh
sebab itu , sejak dulu tok-tok lebai yang jahil dan orang awam telah menjadi tangan-tangan
kerajaan yang mengeksploitasi isu ini sepanjangan sejarah , sama ada mereka itu
dari kumpulan Sunni , Syiah , Mu’tazilah , Nawasib atau Khawarij. Barangkali
kumpulan yang paling kurang mengeksploitasi kerajaan adalah kumpulan Khawarij.
al-Sahabah ini juga adalah salah satu dari
topik yang diperalatkan untuk menyerang lawan , menindas, memperlekeh, atau
untuk meragui aqidah mereka . Ia juga digunakan untuk menjauhkan manusia
daripada mereka , dan juga dari ilmu mereka
tanpa perlu mendengar hujjah dan bukti-bukti yang didatangkan oleh
lawan.
Oleh
sebab itu , kita menjumpai bahawa cukuplah dengan ungkapan “ si fulan mencerca
sahabat” untuk memadamkan segala inovasi intelektual yang dihasilkan dalam
kelompok ahli sunnah . Begitu juga cukuplah dengan ungkapan “ si fulan memuji
musuh-musuh ahli bait” untuk mengkuburkan segala inovasi intelektual dalam
mazhab Syiah.
Sunni
dan Syiah kedua-duanya telah membentuk dua kumpulan umat Islam yang paling
besar pengaruhnya, dan yang paling banyak produk pemikiranya, disamping
kedua-kedua kumpulan ini adalah kumpulan yang terawal muncul secara tenang
sejak zaman khulafa’ al-Rasyidin , bahkan benih-benih kemunculan mereka berakar
dari zaman Nabi lagi.
Keperluan topik al-Sahabat kepada
para pengkaji yang adil dan saksama
Oleh
sebab perkara-perkara yang saya sebutkan di atas, saya berpendapat bahawa topik
al-Sahabah ini memerlukan – dari masa ke semasa- kepada para pengkaji yang adil
lagi saksama, sama ada pengkaji itu dari mazhab sunnah dengan pelbagai
alirannya atau dari mazhab Syiah dengan pelbagai kumpulannya .Begitu juga dari
mazhab al-Mu’tazilah , al-Ibadhiyyah, al-Nawasib atau dari para pengkaji yang
tidak berpegang kepada mazhab tertentu . Kesemua kumpulan dan mazhab ini ,
merekalah yang mewakili Islam pada zaman kini.
Ya, kesemuanya memerlukan kepada dialog dan
kajian mendalam. Tidak cukup hanya sekadar perjumpaan dan bertukar ganti
herotan dan ancaman , tetapi ia memerlukan kepada kajian yang berlapang dada ,
adil serta jujur, jauh dari sifat mentidakiktirafkan pendapat lawan , selagi
mana pendapat itu menyeru kembali kepada Islam dan berpegang dengan disiplin
ilmu.
Bukan bertaklid
Kajian
adil dan saksama yang dituntut itu mestilah terhindar daripada sikap taqlid,
bahkan perlu diiringi dengan ijtihad baru. Ini kerana taqlid adalah salah satu
faktor terbesar yang menyebabkan berpecahnya umat islam. Begitu juga tidak
mungkin sesuatu dialog atau kajian itu membuahkan hasilnya selagi mana taqlid
menjadi kukuh kepada pendokong-pendokong sesuatu mazhab.
Walaupun
secara teknikalnya saya bermazhab ahli sunnah, ia tidak menjadikan saya ta’asub
dengan kitab-kitab dan ulama-ulama mereka.Bahkan para ulama salaf tersebut ,
mereka melarang kita daripada taqlid .Oleh itu , sekirannya mereka yang
melarang itu adalah mereka yang jujur dan tulus , maka mengapa tidak kita
berpegang dengan nasihat mereka. Sekiranya yang melarang itu adaah mereka yang
mendustakan larangan mereka sendiri, mengapa perlu menjadikan mereka contoh?
Walau
apa pun , saya sehingga ke hari ni masih lagi sebagai salah seorang yang
mengambil berat dalam lapangan sejarah Islam di era permulaan ( sirah Nabi dan
sejarah khulafa al-Rasyidin ) . Keperihatinan saya kepada topik ini
menyebabkan saya terpaksa berkenalan
dengan istilah-istilah yang mempunyai hubung kait yang erat dengan era
tersebut.
Oleh
itu , di antara istilah yang paling jelas kesannya kepada pemikiran dan sejarah
Islam serta tafsirannya adalah istilah ( al-Suhbah wa al-Sahabah ).
bersambung...
No comments:
Post a Comment